سبب شناسی حملات وحشت زدگی( Panic Disorder ) – فرشاد رضایی نامدار

سبب شناسی حملات وحشت زدگی ( Panic Disorder ) نوشته فرشاد رضایی نامدار

روانپزشک و روانشناس شما علت بدحالی ناگهانی و شدید شما را اختلالی به اسم حملات وحشت زدگی معرفی کرده است. احتمالا در دقایق اول شوک می شوید و یک سری سوالات در ذهن شما مطرح می شود:

این اختلال چیست؟ علت چیست؟ آیا درمان پذیر است؟ وراثت مطرح است یا محیط؟ اصلا چرا من؟

زمانی که ما در مورد اختلال خود اطلاعات لازم و کافی به دست آوردیم، اختیارات و محدویت های خود را در مورد اختلالمان خواهیم دانست. این دانش و آگاهی به ما کمک می کند که از رویدادهای مربوط به مشکلمان دچار شوک نشویم و شرایط برایمان قابل پیش بینی شود.

قابلیت پیش بینی پذیری بعضا میزان کنترل را بیشتر و مقدار اضطراب را کمتر می کند. پس قبل از هر چیز بایستی بدانیم که علائم اختلال ما چگونه پدیدار می شود.

حال سبب شناسی حملات وحشت زدگی ( Panic Disorder ) را به طور خلاصه مرور کنیم :

Hyperventilation: یکی از ویژگی های کلی حملات وحشت زدگی  ( Panic Disorder ) است که احتمال دارد جرقه ای باشد برای آغاز یک سری واکنش های خودمختار و به یک حمله ی تمام عیار منجر شود. این پدیده باعث می شود که غلظت دی اکسید کربن خون کمتر از میزان عادی شود و در نتیجه PH خون بالا رود.

افزایش PH باعث می شود که به سلول های بدن اکسیژن به اندازه ی کافی نرسد. این کار باعث می شود که در عملکرد دستگاه قلبی و عروقی تغییراتی به وجود آید تا کمبود اکسیژن جبران شود و این تغییرات نیز می توانند علایم حملات وحشت زدگی  ( Panic Disorder ) را تولید کنند.

سبب شناسی حملات وحشت زدگی( اختلال Panic Disorder ) - فرشاد رضایی نامدار
سبب شناسی حملات وحشت زدگی( اختلال Panic Disorder ) – فرشاد رضایی نامدار

عوامل شناختی(تفکر، پردازش اطلاعات): یکی از دلایل روی دادن حملات وحشت زدگی ( Panic Disorder ) تعبیر و تفسیر افراد مبتلا به این اختلال راجع به اتفاقاتی است که در بدنشان روی می دهد.

برای مثال اغلب مراجعان دچار این اختلال با توجه به سابقه ی ابتلا، کوچکترین علائم مربوط را بسیار فاجعه آمیز تعبیر و تفسیر کرده و روی دادن حملات وحشت زدگی ( Panic Disorder ) را اجتناب ناپذیر تلقی می نمایند.

برای مثال در آزمایش های انجام شده، زمانی که به افراد مبتلا به این اختلال زمانی که گفته می شود گاز دی اکسید کربن دریافت خواهند کرد اما در عمل به آن ها هوای فشرده ارائه می شود، آن ها باز هم به حملات وحشت زدگی  ( Panic Disorder ) مبتلا می شوند!

در واقع به نظر می رسد صرف انتظار جهت حمله ی وحشت زدگی برای روی دادن آن کافی است.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا